Blue River

Cum arată viitorul electric pentru camioane?

Viitorul electric este o promisiune a tuturor statelor, iar 2025 este anul pe care majoritatea producătorilor de camioane l-au anunțat ca limită pentru lansarea soluțiilor care vor face parte din “marea electrificare”. Transportul electric sau nepoluant face parte din planul Uniunii Europene ca, până în 2050, să avem zero emisii de carbon pe drumurile europene. Marii producători au anunțat încă de anul trecut începerea producției pentru camioanele electrice, iar industriile colaterale au creat planuri strategice pentru a susține acest nou demers.

Demersurile pentru reducerea poluării sunt intensificate de noi reglementări, care încearcă să descurajeze folosirea combustibililor tradiționali și să sprijine transportul electric sau pe cel cu combustibili alternativi.

Datorită multiplelor avantaje, camioanele electrice au devenit o normalitate, iar numărul lor este în continuă creștere.

Dacă la finalul anului 2021 erau aproximativ 4000 de camioane electrice, ceea ce înseamnă o creștere de 193% față de anul 2020, până la finalul anului 2025 se estimează că vor fi 54.000 de unități vândute. 

Statele europene care au adoptat cel mai repede alternativa transportului ecologic sunt Elveția, Norvegia, Suedia și Țările de Jos. Demersurile pentru reducerea poluării sunt intensificate de noi reglementări, care încearcă să descurajeze folosirea combustibililor tradiționali și să sprijine transportul electric sau pe cel cu combustibili alternativi.

În acest moment, Volvo Trucks are cea mai mare cotă de piață, cu 42% dintre toate camioanele electrice produse în acest moment, dar Tesla și Einride Trailer au anunțat lansări de concepte noi, care promit revoluționarea transportului de marfă.

Renault Trucks și-a propus ca, în 2025, 10% din vânzările sale să fie reprezentate de camioane electrice, până în 2030 să crească acest procent la 35% iar în 2050 să producă doar camioane nepoluante.

Marii producători investesc în dezvoltarea flotei electrice

Companiile producătoare au investit masiv în dezvoltarea unor tehnologii moderne și inovatoare, care să îmbunătățească performanța noilor modele de vehicule electrice. Piața europeană a camioanelor electrice este dominată de competitori importanți, precum TESLA, Scania, MAN, Daimler Trucks, Volvo Trucks.

  • TESLA a anunțat că va intra în competiția pentru vânzarea de camioane electrice cu modelul Semi, programat să fie lansat în 2023. Primul model Semi va avea o autonomie de 480 de kilometri iar prețul de pentru primele unități vândute pleacă de la 143.000 euro
  • DAIMLER TRUCK a prezentat recent camionul eCascadia, care intră în producție în 2022.
  • Mercedes Benz va lansa cel de-al doilea camion electric al său, eEconic, care intră în producție în această vară.
  • MAN și-a prezentat noul camion electric, cu o autonomie de până la 800 km. Acesta va fi lansat în 2024 și va putea fi încărcat la stații de foarte mare capacitate.
  • SCANIA: a lansat camioane cu o autonomie de peste 250 km cu o singură încărcare, potrivite atât pentru distanțe scurte, cât și medii, propulsate doar de energie electrică.

Companii europene care au făcut trecerea la camioane electrice

Multe companii europene care operează internațional adoptă alternativa electrică atât pentru avantajele financiare, cât și pentru a consolida brandul. O flotă ecologică ajută o companie să reducă amprenta de carbon, să își îmbunătățească imaginea și să încheie contracte cu celelalte firmele care au principii ecologice. Mai mult, datele producătorilor mondiali de camioane arată că vehiculele electrice sunt de 3 până la 5 ori mai eficiente decât cele alimentate din alte surse nepoluante.

În comparație cu vehiculele cu motor diesel, camioanele electrice au mai puține componente, ceea ce înseamnă mai puțină întreținere.

Cele mai importante branduri care plănuiesc să își continue activitatea cu 0% emisii de carbon:

  • DHL: S-a angajat să reducă emisiile de carbon la zero până în 2050. Compania intenționează să opereze 70% din serviciile sale de livrare cu camioane electrice până în 2025.
  • IKEA: Până în 2025, compania de mobilă și decorațiuni interioare și-a propus ca toate livrările să fie făcute cu camioane electrice în toate cele 30 de țări în care IKEA este prezentă, inclusiv  România.
  • Lidl: a început în 2021 o colaborare cu Einride, astfel încât aprovizionarea magazinelor din Suedia să se facă cu camioane electrice. Compania își propune ca flota să funcționeze independent de combustibilii fosili în următorii 3 ani.

Alternativa electrică nu se rezumă exclusiv la camioane, ea fiind testată și de producătorii de semiremorci. Einride a folosit baterii de 320 kwh pentru noua sa remorcă, menită să extindă autonomia camionului electric cu până la 650 de kilometri. Lansarea proiectului este programată pentru 2023, când remorca va face parte integrată din serviciile oferite de suedezi în platforma Saga, oferind informații despre încărcătura transportată, rutele și monitorizare video pe tot parcursul procesului.

Creșterea ritmului de producție a vehiculelor de transport de marfă electrice pune presiune pe infrastructura încă slab dezvoltată a punctelor de încărcare și pe găsirea unor soluții fiabile care să susțină călătoriile pe distanțe lungi. Pentru a face mai ușoară tranziția, tot mai multe companii au accelerat investițiile și ritmul de dezvoltare a proiectelor legate de transportul electric de mărfuri. Producătorii se întrec în dezvoltarea tehnologiilor inovatoare, încercând să obțină o cotă de piață semnificativă în următorii ani. Acestea lansează soluții inovatoare în ceea ce privește optimizarea bateriilor, furnizarea de energie regenerabilă, încărcarea rapidă și disponibilitatea punctelor de încărcare.

Pentru a putea susține viitorul electric, Daimler Truck, Volvo Group și Traton au făcut un parteneriat pentru dezvoltarea și operarea unei rețele publice de 1700 de stații de încărcare în Europa. Mai mult, MAN și ABB lucrează la un proiect pentru dezvoltarea de stații de încărcare de înaltă performanță finanțat de Guvern. 

Soluțiile pe care marii producători le dezvoltă sunt bateriile mai eficiente, cu greutate mai redusă, dar să se încarce mai repede. Până acum, cel mai performant camion electric a parcurs la teste 650 km, cu o baterie care cântărește aproximativ 27% din greutatea vehiculului. Viitorul electric pare să depindă de felul în care vor evolua bateriile. Cu cât vor deveni mai ieftine, mai compacte și mai ușoare, vor fi mai accesibile pentru producătorii de mașini să facă tranziția. Julie Furber, vice-președintele Cummins crede că primele vehicule care vor funcționa exclusiv electric vor fi camioanele care parcurg sub 160 km pe zi, ceea ce înseamnă că motoarele cu combustie internă vor mai fi folosite și în următoarele câteva decenii. Până când vor domina șoselele complet, pe străzi vor apărea tot mai multe camionete, mașini de livrare, autocare și autobuze, vehicule de intervenție și mașini de gunoi, care vor asigura o lume mai curată.

Limitările camioanelor electrice

Printre beneficiile care vin odată cu achiziționarea unui camion electric, există și următoarele limitări:

  • Autonomie redusă

Cea mai mare problemă a camioanelor electrice este durata de funcționare limitată. Șoferii sunt îngrijorați că nu vor ajunge la următorul punct de alimentare înainte ca energia să se consume.

  • Problemele de alimentare

Încărcare unui camion electric este dificilă din cauza puținelor puncte de alimentare, dar și a duratei îndelungate în care se face reîncărcarea. O încărcare completă poate dura până la 5 ore. Pentru a deveni fiabile la drum lung, producătorii caută soluții, inclusiv posibilitatea de a reîncărca sau alimenta oriunde sau folosirea unor remorci care să ofere un surplus de energie.

  • Greutatea

Un camion electric este mai greu decât unul cu combustibil, iar greutatea are impact asupra performanței. Acest lucru se întâmplă din cauza faptului că un astfel de vehicul este, de obicei, încărcat cu 4 baterii. Cu cât încărcătura este mai grea, cu atât camionul are nevoie de mai multă energie.

Blue River este deja avanpostul companiilor care își doresc să contribuie la reducerea poluării în transporturi, cu o flotă formată din 20 de camioane alimentate cu CNG. Transportul sustenabil este și promisiunea noastră față de clienții care știu că acest demers va avea o amploare uriașă în anii care urmează.  

0 Comments

English